سفارش تبلیغ
صبا ویژن
وبلاگ تخصصی جوان نوین
   مشخصات مدیر وبلاگ
 
  پیوند دوستان
 
    آمارو اطلاعات

بازدید امروز : 25
بازدید دیروز : 12
کل بازدید : 272692
کل یادداشتها ها : 254

نوشته شده در تاریخ 91/6/22 ساعت 2:3 ص توسط مدیر وبلاگ : احسان نصیریان


1-     باطریخانه باید دارای روشنایی و نور کافی بروی باطریها باشد .

2-     فن مناسب و تهویه هوای خوب ، بر قرار باشد

3-     دمای اتاق باطری باید بین 20 تا 25 درجه سانتی گرا باشد . از اینرو نصب دماسنج در باتریخانه الزامی است . گرما باعث تسریع در واکنش های شیمیایی میشود و صفحات مثبت را خراب می کند و عمر باطری کم میشود .

4-     ورود اجسام داغ و آتش گیر ، استعمال دخانیات و ایجاد جرقه و شعله در باطریخانه ممنوع است .

5-     لوازم تست و سرویس باطریها باید عایق باشند. ظرف آب مقطر ، قیف ، پارچ و ...


6-     غلظت سنج باید سالم و دارای قدرت مکش مناسب جهت قرائت غلظت الکترولیت باترهای را داشته باشد.

7-     سینک دست شویی و شیر آب باید سالم باشد .

8-     کپسول آتش نشانی در مجاورت درب ورودی باطریخانه نصب باشد .( کپسول از نوع C ).     

9-     دیواره ها و کف و سقف باید از مواد ضد اسید باشند و اگر نقاطی مشکل دارد گزارش شود

10-  گرد و غبار و خاک و خاشاک به اتاق باطری راه نداشته باشد.

11-  رطوبت و یا کانال فاظلاب و یا کانالهای کابل آنها باید خشک و تمیز باشد.

12-  منافذ ورود حیوانات موذی بسته باشد .

13-  شماره گذاری سل ها از سر مثبت .

14-  پایه های باطرها صحیح و سالم و در جای خود محکم استقرار داشته باشند

15-  باطریها که بصورت سری قرار دارند بروی باطریها درست مستقر باشند و در جای خود محکم باشند .

16-  جلد سل های باطری بدون ترک و شکستگی و نشتی الکترولیت نداشته باشد .

17-  عدم پوشش بروی باطریها . بخصوص باطریهای سیلد اسید .

18-  قطب  سل ها تمیز و بدون رسوب بوده و اتصالات  با پیچ و مهره سفت شده و پارگی یا شکستگی نداشته باشد ؛ پیچ و مهره ها خوردگی نداشته باشند .

19-  سطح صفحات داخل سلول مملو از الکترولیت باشد . ( 10 میلی متر بالای صفحات ) اگر سطح الکترولیت پایین بود فقط و فقط از آب مقطر خالص استفاده گردداگر سطح صفحات خالی از الکترولیت بماند صفحات منفی با هوا ترکیب شده و دیگر این صفحات در واکنشهای شیمیایی شرکت نخواهند کرد . دقت گردد بیش از حد اضافه کردن آب مقطر باطریها را خراب می کند . تا علامت مشخص شده MAX بیشتر نشود .

20-  در صورتی که بیش از 10 سل احتیاج به آب مقطر داشتند جهت همگن شدن الکترولیت سل ها باید شارژ برابر کننده به باتریها اعمال شود .( شارژ EQUALIZE به مدت حداقل 2 ساعت ).

21-  خارج شدن حبایهای بزرگ از سل ها نشان از شارژ زیاد است که باید وضعیت شارژ تغییر کرده و ولتاژ و جریان شارژ کم شود .

22-  سطح داخل سلها باید تمیز بوده و صفحات مثبت آن قهوه ای تیره و صفحات منفی آن خاکستری براق باشند.

23-  روی اتصالات را باید با وازلین چرب نمود.

24-  جلد صفحات را مجازیم با پارچه نمناک تمیز کنیم و استفاده از حلال ها خطرناک است .

25-  قرائت صحیح میزان غلظت سل ها.

26-  برای باطریهایی که بصورت STANDBY در سیستم نصب میشوند شارژ فلوت به اندازه 2.20 تا 2.25 ولت بر هر سل در دمای 25 درجه سانتیگراد و با جریان 40 تا 100 میلی آمپر برای هر سل باید تنظیم گردد .

27-  هر 3 ماه باید مد شارژ باطریها به مد شارژ EQUALIZE تغییر یابد تا الکترولیت و مواد فعال داخل باطریها از حالت یکنواختی درآیند. چون به مرور زمان اسید که نسبت به آب مقطر چگال تر است به ته ظرف رسوب میکند و مواد فعال صفحات نیز بر اثر شارژ فلوت طولانی مدت یونیزه شده اند از صفحات جدا می شوند .

28-  میزان شارژ EQUALIZE برای هر سل 2.25 تا 2.35 ولت بر هر سل است و حداکثر تا 24 ساعت می باشد .

29-  شارژ تعادلی برای باطریها با عمر بالای 5 سال و یا باطریهایی که سیکل شارژ و دشارژ آنها بالاست در طول عمر انها موثر است .

30-  در زمان تست دشارژ حداقل ولتاژ مجاز برای هر سل  1.8  ولت می باشد و در صورتی که ولتاژ به این میزان رسید باید باطرها را شارژ کرد در غیر اینصورت شارژ مجدد باطریها بسیار مشکل و طول عمر باطریها کم میشود .

31-  حداکثر ولتاژ برای هر سل 2.5 ولت می باشد .

32-  با توجه به منحنی دشارژ باطریها باید اندازه گیری ولتاژ را پس از حداقل 10 دقیقه از قطع شارژر انجام دهیم

33-  برای اندازه گیری غلظت باطریها با توجه به دمای هر سل اقدام کرده و باید توجه داشت که قبل از آن به سل ها آب مقطر اضافه نشده باشد .( یعنی اگر قبلا آب مقطر اضافه شده می بایست یک شارژ برابر کننده اعمال شده باشد و مدت اعمال این شارژ نیز به اتمام رسیده باشد . )

34-  جهت تست و سرویس باطریها طبق تست شیت با کد ایزو اقدام کرده و مقادیر ولتاژ و جریان قبل از قطع شارژر ثبت شده و سپس شارژر را قطع کرده تا باطریها دشارژ شوند . در این میان استفاده از دستگاه لود برای باطریها جهت ظرفیت سنجی درست آنها ، مفید است . اما در این میان باید دقت داشت که باطریها را نباید در مدت زمان کوتاه با جریان بالایی دشارژ نمود چرا که سرعت دشارژ و عمق تخلیه الکتریکی و ولتاژ باطری در انتهای کار و تاثیر مستقیم دما بر باتری عوامل موثر در ظرفیت  واقعی باتری ها خواهند بود و چون باتریها باید در سیستم بصورت STANDBY مورد بهره برداری قرار گیرند لذا سلامت انها در زمان بهره برداری درهر لحظه ای نیاز است .

35-  پس ار قطه شارژر باید اقدام به سرویس و تست باطریها نمود و مقادیر ولتاژ و جریان باطریها را هر 5 دقیقه ثبت کرد . همچنین باتریها را نیز تست و سرویس کرده و با توجه به کم نشدن ولتاژ کل DC تا کامل شدن زمان دشارژ ، کار را ادامه می دهیم .

36-  در انتها شارژر را وصل می کنیم تا باریها در مد شارژ EQUALIZE شارژ شوند و اگر این مد در شارژر در دسترس نبود باید بصورت دستی جریان  و ولتاژ را حداقل برای 2 ساعت افزایش دهیم .

37-  شارژر را قبل ار قطع وارسی کرده و طبق چک لیست مقادیر را یاد داشت میکنیم .

38-  پس از قطع شارژر را سرویس می کنیم . دقت در سفت بودن ترمینالها و زدودن گرد و غبار بروی برد کنترلی تاثیر بسزا در عمر شارژر دارد .

39-  دقت در صحیح بودن مقادیر نشاندهنده ها و پیوسته بودن جریان هوای خنک اطراف شارژر ، ثبات دستگاه و بسته بودن کابل زمین را چک کنید .

40-  نکته مهم در بهره برداری و اجرای مانور در شرایط رفع عیب بروی باطریها و شارژر آنست که کابل باطریها و شارژر باید در داخل تابلو توزیع DC  با هم موازی شوند و هر یک از این دو ورودی دارای فیوز مناسب باشند .








طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ