سفارش تبلیغ
صبا ویژن
وبلاگ تخصصی جوان نوین
   مشخصات مدیر وبلاگ
 
  پیوند دوستان
 
    آمارو اطلاعات

بازدید امروز : 8
بازدید دیروز : 20
کل بازدید : 272364
کل یادداشتها ها : 254

نوشته شده در تاریخ 92/5/17 ساعت 12:2 ع توسط مدیر وبلاگ : احسان نصیریان


مقدمه

این درس بصورت 1واحد درسی ارائه میشود و هدف آن آشنایی با برنامه هایی است که مسائل موجود در درس بررسی سیستمهای قدرت2 را در متلب حل میکند .مانند پخش بار،اتصال کوتاه،پایداری و... .

در ابتدا ممکن است دانشجویان از این درس وحشت داشته باشند زیرا تصور میکنند که باید برنامه های مختلف را برای حل مسائل بنویسند !درصورتیکه چنین نیست ودانشجویان باید بتوانند با این برنامه ها کار کنند و اگر هم به برنامه نویسی احتیاج باشد در سطح ابتدایی و برای یک سری داده های محدود میباشد.


آشنایی با برنامه های نوشته شده در Mathpower یا کتاب بررسی سیستمهای قدرت نوشته هادی سعادت

ابتدا فایلهای مورد نیاز را باید در متلب معرفی کنیم برای این منظور فایلهای mathpower یا فایلهای موجود در cd هادی سعادت که همراه با کتاب آن ارائه میشود را در پوشه work در جایی که برنامه متلب نصب شده است را کپی میکنیم.سپس از گزینه file در خود برنامه متلب گزینه setpath را انتخاب کرده و فیل مورد نظر را به آن Add کرده و گزینه save را انتخاب میکنیم .بدین ترتیب فایلهای ما به برنامه معرفی شدند.

بطور کلی برنامه های مختلف برای اجرا در متلب در M-file های مختلف نوشته میشود و این فایلها بیکدیگر ارتباط پیدا کرده و یک مسئله را حل میکنند. و برای اجرای این فایلها درمتلب کافیست دستور run کردن برنامه را بدانیم برای مثال برای run کردن برنامه پخش بارAC  به روش mathpower دستور runpf(case’X’) را تایپ نموده و inter  را بفشارید(بجای X شماره کیس مورد نظر خود را وارد نمایید).و برای اجرای برنامه بروش هادی سعادت کافیست پس از باز کردن m-file گزینه run  را انتخاب نماییم.

حال کاری که ما باید انجام دهیم تجزیه و تحلیل m-file ها و همچنین بررسی نتایج حاصل از اجرای برنامه هاست.

در ایجا برنامه های نوشته شده برای پخش بار در کتاب هادی سعادت را بررسی میکنیم:

همانطور که گفته شد برای حل یک مسئله چند m-file نوشته شده که در بعضی از m-fileها داده های ورودی خطوط تعریف شده و در m-fileهای دیگر برنامه حل مسئله به روش گوس-سایدل یا نیوتن-رافسون نوشته شده و مابقی هم برای نمایش داده های خروجی میباشد.

به بررسی برنامه های مربوط به داده های ورودی میپردازیم :

Linedata : پرونده ایست که داده های ورودی خط در آن تعریف شده و شامل یک ماتریس است که ستون 1و2 آن شماره شینهای خط ، ستون 3و4و5 شامل مقاومت راکتانس ونصف سوسپتانس خط میباشد،و ستون آخر هم نشان دهنده تنظیم تپ ترانسفورماتور میباشد که معمولا عدد1 برای این ستون در نظر گرفته میشود.

Busdata :یک ماتریس شامل داده های مربوط به شینها میباشد که ستون اول آن شماره شین ، ستون2 کد شین ، ستونهای 3و4 اندازه ولتاژ برحسب pu و زاویه فاز برحسب درجه هستند ، ستون 5و6 مگاوات و مگاوار بار میباشند ، ستون 7و8و9و10 هم شامل مگاوات و مگاوار ، حداقل مگاوات و حداکثر مگاوار تولید شده است و ستون آخر هم Mvar تزریق شده توسط خازنهای موازی میباشد

Lfybus :این برنامه برای محاسبه ماتریس ادمیتانس نوشته شده که داده های امپدانسی را به ماتریس ادمیتانس تبدیل میکند این برنامه داده های ورودی خود را از پرونده های با نام linedata فرامی خواند.

برنامه های حل مسئله:

Lfgauss :این برنامه، مسئله را بروش گوس-سایدل حل میکند.

Lfnewton : این برنامه، مسئله را بروش نیوتن-رافسون حل میکند.

برنامه های نمایش داده های خروجی:

Busout :این برنامه نتیجه خروجی شین را در یک جدول نشان میدهد که اطلاعاتی همچون اندازه و زاویه ولتاژ،توانهای اکتیو و راکتیو ژنراتورها و بارها ،و.... را نشان میدهد.

Lineflow :این برنامه داده های خروجی خط را نشان میدهد و استفاده این برنامه بیشتر بمنظور مشاهده تلفات میباشد(Pmax)








طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ